Cat de greu e sa gasesti un angajat bun?
Vorbeam azi cu Adrian Pintilie de la Unique Illusion, care cauta programator. Iar.
(bag seama ca se extind astia lunar :P).
Anyway, problem is: nu se gasesc oameni. Nu calificati, buni, etc etc, dar macar initiati. Chiar cu un salariu bun nu gasesti oameni capabili si seriosi. Lumea zice ca ce, programatori de PHP nu sunt? ca e cel mai simplu si toata lumea face si bla. Pe naiba. Nu gasesti. Sa vezi cum iti vin la interviu omuleti care abia au auzit despre ce e aia si cer 5-600 E…
Solutia e sa convertesti un freelancer sau sa furi un angajat de la cineva.
De ce e lipsa de oameni? Pai parerea mea e ca-s lenesi si nu vor sa munceasca :D. Alt motiv ar mai fi lipsa calificarii, asta-i meserie care o inveti singur sau o furi, deci sunt sanse slabutre sa gasesti atatia autodidacti cati ar trebui.
Mi-as trage o facultate de web :D, vro 2000 E taxa pe semestru, aduci niste oameni seriosi sa invete studentii, best of the best, ar merge?
Eticheti: angajati,angajatori,joburi

Staicu Ionut wrote:
E destul de greu să converteşti un freelancer ce câştigă 1500€+ la un salariu FIX de 1000€ (sau în jurul sumei respective). În plus de asta ar mai fi şi faptul că e obişnuit să NU aibe un program fix (9-17)
Pe lângă conversia unui freelancer, mai trebuie să lucrezi şi la „educaţia” lui
Iar faculta… Sunt şanse foarte mici să NU meargă, având în vedere că nu sunt şcoli de profil în România. Hai, fugi la inspectorat şi rezolvă problemele acolo. După aia mai vedem cum găseşti profesori (este un cerc vicios: nu poţi fi profesor dacă n-ai studii, iar studiile nu le ai pentru că n-ai unde să le faci
)
Posted 06 May 2008 at 3:19 pm ¶
alex wrote:
Ei s-ar putea sa aiba probleme in gasit oameni si datorita locatiei ;). Nu ca prin bucuresti, cluj si timisoara lucrurile stau mai bine
Posted 06 May 2008 at 3:24 pm ¶
add wrote:
1. eu cred ca sunt freelanceri carora le-ar conveni sa castige 70-80% din cat castiga in mod normal in schimbul a niste timp liber
2. cui ii pasa de ministerul invatamantului & shit? nu tre sa fie acreditata.
Posted 06 May 2008 at 3:30 pm ¶
add wrote:
@alex, asta i-am zis si eu, ca noi in bucuresti stam mai bine doar din prisma faptului ca ai de unde fura un om mai usor :D, dar tot nu se gaseste mana de lucru nici aici
Posted 06 May 2008 at 3:31 pm ¶
Staicu Ionut wrote:
@Add
1) dacă un freelancer nu are timp liber, îşi poate face. Îşi poate rezolva problemele la orice oră din zi (sau noapte). Un angajat trebuie să-şi ia liber, să ceară voie, etc. Cred că putem discuta pe tema asta muuuult timp fără să ajungem la un rezultat concret. Unul din puţinele lucruri naşpa la freelanceri este că lucrează singuri şi nu vor (mai) şti să lucreze în echipă
2) păi şi cine crezi că o să-ţi plătească 2000€ pentru o diplomă fără valoare?
Posted 06 May 2008 at 4:08 pm ¶
add wrote:
1) evident, pareri si pareri
2) valoarea nu e data de o certificare din partea MEC, ci de ce stiu cei ce ies de acolo.
Posted 06 May 2008 at 4:13 pm ¶
Filip wrote:
Ah, discutia mea favorita ;;)!
Ideea de a construi un mediu de invatare a tehnologiilor web o framant de peste 2 ani de zile. Asa s-a nascut Geek Meet, apoi conceptul Geek Meet * Teen iar tot in faza de planning, Geek Meet Workshops :). Mi scuzi pentru “plug” :p.
Revenind la problema recrutarii:
Acum 2 luni am avut nevoie de 2 developeri PHP/JS buni, in Oradea. Printr-o coincidenta, i-am gasit inainte de a incepe efectiv cautarea. Amandoi fusesera disponibilizati si isi cautau de lucru. Amandoi sunt seniori si meseriasi!
Intamplarea face ca acum din nou sa caut vreo 2 developeri (PHP/JS & HTML/CSS) si azi am doua intalniri/interviuri — tot asa, inainte sa fi apucat, macar, sa pun anunt pe jobber :)).
Dar astea sunt exceptii, banui.
Ce parere aveti de colaborare B2B? Adica in loc sa angajezi, faci un contract cu 1-2 firme care ofera serviciile pe care le cauti. Sigur, nu e acelasi lucru sa ai pe cineva “inauntru”, dar nu cred ca e o solutie rea.
Posted 06 May 2008 at 4:42 pm ¶
add wrote:
Filip, subcontractarea e o solutie foarte buna, din pacate clientul tau trebuie sa plateasca bine si sa aiba timp. Cu cat sunt mai multe verigi de la developer la client cu atat costa mai mult si dureaza mai mult.
Nu mai zic de situatia in care subcontractorul tau e neserios. Deocamdata suntem la capitolul “if you want it done, do it yourself”.
Posted 06 May 2008 at 4:49 pm ¶
adi Pintilie wrote:
Eu am aterizat mai tarziu aici, dar tot e bine
Pentru noi e a 2-a tentativa da a gasi un prgramator (prima a fost undeva in ianuarie), problema principala la noi este locatia pentru ca cei buni pleaca la Bucuresti, iar cine ramane sunt asa cum sunt (cu toate ca exista si facultate de informatica in Galati) si cer niste sume pe care sigur nu le merita.
In momentul de fata as vrea sa gasesc pe cineva chiar daca este la nivelul de junior, dar sa fie serios sa ne putem baza pe el pentru ca am mai avut cazuri similare in care se lucra doar sa se lucreze fara atentie la detalii si am ramas cu un proiect in house neterminat de care nici in ziua de azi nu avem timp sa-l terminam.
Referitor la sugestia lui add cu facultatea de programatori, nu este o idee deloc rea, dar problema se pune ca intotdeauna daca exista cineva sa poata sa faca asa ceva
.
Posted 06 May 2008 at 5:43 pm ¶
Staicu Ionut wrote:
@adi pintilie: cred că întotdeauna rămâne şi posibilitatea unei colaborări la distanţă. După cum ai spus, chiar şi ca angajat a dat rateuri. Sunt convins că ai putea să găseşti pe cineva în alt oraş ce ar fi dispus să lucreze în program normal 9-17 (sau ce program aveţi voi) dar de acasă la un preţ decent
Posted 06 May 2008 at 5:55 pm ¶
adi Pintilie wrote:
@ Staicu Ionut: ceea ce vrem noi sa facem este sa creem o echipa in adevaratul sens al cuvantului, iar din punctul meu de vedere o echipa buna nu se poate forma lucrand de la distana.
Posted 06 May 2008 at 6:21 pm ¶
Staicu Ionut wrote:
well… o să fie cam greu
succes 
Posted 06 May 2008 at 6:26 pm ¶
Fire Dragon wrote:
Eu am o firma de soft si am constatat ca e extraordinar de greu sa gasesti programatori prin site-urile de job-uri. Daca nu ai un nume sonor gen Oracle, foarte putini oameni aplica, poti sa promiti marea cu sarea.
Ce putem face noi, ca firme? Sa facem tot posibilul ca lipsa de programatori sa devina tot mai cunoscuta publicului.
In felul asta poate ca mai multi tineri se vor gindi la o cariera de programator (asa cum inainte se gindeau sa dea la ASE) si in 6-7 ani, problema se poate ameliora.
Posted 06 May 2008 at 6:50 pm ¶
Filip wrote:
Adi a pus punctul pe “i” — e FOARTE greu sa creezi un spirit de echipa daca toti membrii sunt dispersati in locatii diferite.
Nu e atat vorba de indeplinire a deadline-urilor, cat de sentimentul de apartenenta la o echipa, la ceva maret — si asta creeaza loialitate. Alta problema, loialitatea…
Noi avem un setup interesant, cu nuclee in 4 orase diferite, echipe de cate 2-4 (deocamdata) oameni. Facem bine project management si mergem excelent!
Solutia propusa de Fire Dragon e una de termen luung. In timp ce dezvoltam astfel de strategii, ramane problema stringenta ACUM.
Ma retrag, ca am febra si frisoane. Alcool + antibiotice nu e recomandat, nu?
Posted 06 May 2008 at 7:40 pm ¶
iuliux wrote:
hai grabeste-te cu facultatea aia ca peste un an vin la tine, nu ma mai duc la Politehnica. Dar sa dai si burse, sau reduceri ca nu iti dau eu atatia bani
Posted 06 May 2008 at 8:03 pm ¶
greedz wrote:
^what he said, peste un an iti zic decan
Posted 06 May 2008 at 9:38 pm ¶
serban wrote:
treaba asta e valabila nu doar in programare; mie mi-au venit oameni pentru un post de redactor care nu au fost in stare sa scrie corect gramatical scrisoarea de intentie
Posted 06 May 2008 at 11:19 pm ¶
Marius wrote:
Faza este ca multi(destui) sunt deja plecati la cules de fructe prin tari mai calde si nu se gandesc decat la bani.
Adica, majoritatea considera ca este mult mai bine sa castige in Spania 1100E lunar la capsuni decat 600 in Romania la o firma de programare. Se gandesc la cifre nu si la costuri. NU cred ca va mai dura mult, insa.
Posted 07 May 2008 at 7:27 am ¶
add wrote:
nu cred ca cei care ar putea programa sunt la capsuni. si nici nu cred ca la capsuni castigi 1100 E
Posted 07 May 2008 at 8:58 am ¶
hippie wrote:
Spunea unu mai sus ca e greu sa gasesti un programator pe siteuri de joburi daca nu ai nume sonor…pai logic! Majoritatea anunturilor sunt redactate parca de un pusti de liceu. Scrie omule ce inseamna salariu motivant! Am auzit cazuri in Bucuresti in care salariu motivant = 200e/~1-2 ani de experienta. Eu de unde sa stiu ca nu esti o asemenea firma? Acum cativa ani functiona, cand oferta de munca era mica si numarul programatorilor era foarte mare…dar acuma?
“Sansa de a lucra la proiecte complexe in cadrul unei echipe tinere.”
Asta oferiti? “sansa” de a lucra? Scuza-ma dar toti angajatorii ofera sansa de a lucra pt ca altfel nu ar angaja. Si sincer nu am auzit de cazuri in care sa angajeze cineva programatori ca sa se hlizeasca la soare! “in cadrul unei echipe tinere” Parca ar fi anunt matrimonial. Auzi, tinara. da ce ma insor cu voi? Imi oferiti nevasta?
Incercati sa scrieti si voi un anunt mai rasarit cu care sa atrageti. Precizati un salariu de pornire ca sa stiu ca daca vin la interviu nu te uiti ca broasca la racheta cand iti zic o suma. Bagati niste beneficii, nu am pretentia, ca in state, sa ofere romanasii asigurare dentara, dar puneti si voi ceva ca sunteti ‘oameni de creatie’. Bonus x% din proiecte, pauza de masa, o cafea, un brifcor, un corn cu sare. Mai trebuia sa pui ‘programator cu simtul umorului’ si reteta era completa! Iar cand vine omu la interviu iti vede angajatii stand ca la cortegiul funerar!
Cu asta atrageti juniori, dornici de afirmare! Un senior cu experienta nu musca decat daca e disperat sa gaseasca ceva repede ca tre sa isi plateasca leasingul la audi (si iti va pleca cu proxima ocazie)
In concluzie daca nu aveti nume greu pe web macar bagati un anunt ‘greu’. Fir intins!
Posted 07 May 2008 at 10:00 am ¶
add wrote:
dar cum? Unique Illusion e nume greu pe web
Posted 07 May 2008 at 11:19 am ¶
Daniel Chitu wrote:
Ce amuzante sunt reportajele alea de la targuri de joburi pentru IT cand se ia interviu la cate un proaspat absolvent, si cum zice el cu zambetul pe buze ca sub xmii de eur nu se angajeaza.
Multa supraevaluare, foarte multa.
Posted 07 May 2008 at 11:32 am ¶
ghici wrote:
hippie … ai pus punctul pe i
de echipa, daca e dirijat cum trebuie face treaba.
asa este! Si pe mine ma sparg urmatoarele sintagme: “sansa de a lucra”, “rezistenta la stres” … a se citi “eu te frec cum vreau eu si tu nu zici nici pis”, “salariu motivant” … de parca eu chiar cred ca angajatorul nu doarme noaptea de grija “cum sa fac sa dau bani multi”, “lucru in echipa” …. cati tonti am dus eu in spate pe motiv ca lucram in echipa nici nu vreau sa numar. Sa fim seriosi. O echipa adevarata functioneaza numai daca are cap. Si cel mai nespiritist
Din pacate aveti dreptate si ceilalti care spuneti ca iti vin la interviu toti bigudeii care cer 5-600 euro dar daca ii intrebi ce e aia o clasa se uita la tine indignati ca ii “bagi in de-astea grele”.
In ceea ce priveste facultatea mai sus mentionata pot sa spun doar atat: romanii ar trebui sa invete cum sa munceasca nu cum sa faca 100 de ani de studii in care sa invete ce invata aia in tarile civilizate in 4.
Posted 07 May 2008 at 1:07 pm ¶
Marius wrote:
Add, eu personal cunosc un absolvent de matematica si unul de cibernetica ce lucreaza intr-un call-center in Spania.
“La capsuni” era un fel de a spune pentru ca asa suntem numiti noi astia care lucram prin tara lui Cervantes…indiferent ce facem
Posted 07 May 2008 at 1:50 pm ¶
adi Pintilie wrote:
@ hippie:
1. invata sa vorbesti pentru ca nu ne tragem de sireturi;
2. nu te ascunde dupa deget postand sub un nume fake;
3. ai dreptate in anumite aspecte;
4. detaliile in legatura cu job-ul se vor afla la interviu.
Posted 07 May 2008 at 4:29 pm ¶
Fire Dragon wrote:
@hippie, comentariul tau mi se pare foarte relevant. Asa este, daca numele firmei nu este “greu”, atunci macar anuntul si salariul sa fie “greu”.
Posted 07 May 2008 at 6:02 pm ¶
ovidiu wrote:
hippie are dreptate, degeaba i se recomanda sa “invete sa vb” - omul a vorbit foarte corect.
unique vision nu e nume greu, oricat ai vrea asta, adi.
Posted 08 May 2008 at 8:45 am ¶
nimeni wrote:
+1 la postul lui hippie. Am văzut mai demult un anunţ în care la beneficii apărea de 3 ori cuvântul “lucru”
Posted 08 May 2008 at 11:47 am ¶
Fire Dragon wrote:
Exista niste beneficii pe care angajatii le pot avea si care sint greu de comunicat intr-un anunt. Imi permit sa le comunic aici sub protectia anonimatului - dar daca le-as pune intr-un anunt de angajare, ar suna pur si simplu penibil.
- Nu se face niciodata overtime, avem o politica foarte clara in privinta asta, la 17:01 se pleaca de la birou, in fiecare zi. Lucrul peste program este daunator productivitatii.
- Angajatul isi poate lua zile libere daca are probleme in familie sau de sanatate, etc. Nu facem nazuri in privinta asta - daca omul are o problema reala, isi poate lua liber citeva zile si nu are nimeni nimic cu el, nu il punem sa recupereze.
- Conditii bune de lucru: aer conditionat care functioneaza bine (NU o lesinatura), calculatoare dual core Intel E6600 cu 2 GB RAM, monitor LCD, birou cu inaltime reglabila, scaun de birou adecvat ales de angajat, Internet rapid, etc.
- Tratez angajatii cu respect, ca pe niste adulti, fara umilinte si penibilitati. Le cer des parerea despre diverse lucruri legate de proiecte si nu sint dictator.
Totusi daca as pune avantajele astea intr-un anunt de angajare, m-as simti penibil. Pentru ca mi se pare ca e vorba pur si simplu de NORMALITATE - o normalitate care insa la multe firme din Romania nu exista.
Posted 09 May 2008 at 12:08 am ¶
ovidiu wrote:
@fire dragon
e aberant ce spui: tu confunzi pachetul salarial si beneficii cu “conditiile de lucru”.
Posted 09 May 2008 at 8:16 am ¶
Fire Dragon wrote:
@ovidiu, multumesc pentru comentariu. Acum mi-am dat seama cum sa formulez anunturile mai bine.
Spune-mi si mie ce intelegi prin beneficii. Ce beneficii ti-ai dori de la firma la care lucrezi?
Posted 09 May 2008 at 12:01 pm ¶
Viorel wrote:
Când încep cursurile?
Nu de-alta, dar e o idee excelentă!
Posted 09 May 2008 at 6:22 pm ¶
Bogdan wrote:
@Fire Dragon: Beneficiu inseamna o recompensa suplimentara fata de salariu, de ex. bonurile de masa, telefon de serviciu, asig. medicala, masina de serv., abonamente la sala/tenis/fotbal etc.
Tu ai vorbit acolo despre conditiile de lucru si despre atmosfera din birou.
Posted 09 May 2008 at 7:30 pm ¶
Daniel wrote:
Dupa ultima experienta pe care am avut-o, am ramas profund marcat de modul in care se lucreaza la noi. Nu exista nici un pic de respect (nici din partea angajatorului si nici din partea angajatului), nu se lucreaza organizat si nu se pune accentul pe calitate, totul trebuie sa fie gata cat mai repede, sa lucreze cat mai putini oameni si daca se poate sa lucreze non stop.
La mine, de exemplu, puteau sa-mi dea un salariu pe jumatate la ultimul loc de munca si ramaneam, dar sa fi avut conditii decente in care sa simti ca esti tratat ca un om, nu ca un sclav care trebuie sa taca si sa intoarca piulita.
Partea cea mai rea e ca multi raman pentru bani si nu pentru ca le place ceea ce fac.
Posted 13 May 2008 at 6:31 pm ¶
Dan Dorel Buruiana wrote:
Intr-adevar, aceeasi problema au toate companiile ce se respecta, eu ma intreb cat timp o mai tin asa cu “freelanceritul” asta…?, zilele trecute sa lansat un site numai ptr designer si modelatori 3d, unde unde iti poti pune lucrarile cele mai bune din portofoliu tau, faza cea mai tare este ca nu au toti acces la site, accesul se face pe baza de invitatie.
Poate se vor gandi pe viitor sa fac si un site numai ptr programatori, cred ca ar fi o idee super buna, numai k stau si ma intreb ei cum isi prezinta portofoliu? prin bucati de cod prezentate acolo sau cum…? :))
http://www.portfolios.ro
Posted 13 May 2008 at 11:50 pm ¶
add wrote:
Dane, puneti mana si rezolvati saitu ala si apoi ii faceti reclama
Posted 14 May 2008 at 12:26 am ¶
mihai wrote:
@Fire Dragon
Foarte bine zis, si indiferent de ce au zis cei de dupa tine eu sincer asta as vrea sa vad intr-un anunt de angajare (chiar daca exprimat sub o forma mai eufemistica). Angajarea medicala, mobilu’, masina, laptopu’ sunt foarte usor sa ti le rezolvi singur (atata timp cat salariul e ok), si chiar asa mi se pare si normal, dar daca esti tratat ca un sclav pe plantatie cu un sef oligofren care tipa la tine oricate “beneficii” ai primi nu merita, plus ca lucrurile de genul asta sunt mult mai greu de schimbat.
Ma rog, eu sunt si un pic mai “libertarian”, nu cred ca firma ar trebui sa fie ca o mama pentru angajati (asta apropo de beneficii), dar cred ca intre angajat si angajator ar tb sa existe o relatie bazata pe respect si incredere care sa se apropie cat mai mult de normalitate.
Posted 14 May 2008 at 9:41 am ¶
it-ist wrote:
@Fire Dragon fara basca: da-mi un mail pe privat ca sunt interesat. Nu in acest moment, cam la finele anului cind i-mi expira contractul si m-as intoarce in tara. Ofer calitate si respectarea termenilor, cer acelasi lucru. Am aproape 10 ani experienta, sunt tehnic bun in C#, baze de date, interese de viitor: PM sau Software Architect, nu ma deranjeaza sa schimb platforma-limbajul atita timp cit sunt eficient si am satisfactia muncii.
Ce ai zis nu este penibil, este exact ce caut. am gasit totul, mai putin faza asta:
” scaun de birou adecvat ales de angajat”, de fapt cele spuse de tine sunt tot timpul printre cerintele mele pentru un job nou.
Cu stima.
Posted 23 May 2008 at 12:07 am ¶